Posts

Showing posts from May, 2013

Bingka Labu, ya Mulan....

Image
lamanya tak update resepi sampai cik nyonya comel Mulan bertanya....
hokkey dik.. jom kita makan bingka hari ni.




 Sepotong bingka labu kita kawankan dengan teh kurang manis untuk minum petang.. alahai...

Bahan-bahan A
200 gram tepung gandum
150 gram gula pasir
80 gram majerin

Bahan-bahan B
500 gram labu yang dah siap direbus dan lecek
2 biji telur
1/2 sudu teh garam
200 gram santan pekat ( saya guna terus dari kotak)

bijan secukupnya



Cara membuatnya: Satukan bahan A dan gaul menggunakan teknik hujung jari sehingga semua bahan sebati menjadi seperti serbuk roti. Satukan bahan B dan kacau dengan menggunakan whisker hingga sebati. Campurkan A dan B dalam kuali; dan masak dengan api sederhana sambil dikacau. Pastikan adunan tidak berketul. Kacau hingga hampir-hampir pekat. Tuang adunan dalam loyang yang sudah disapu dan  taburkan bijan jika suka. Bakar hingga masak. 

Leter Mbak Reny Bhgn 2

Image
Leter mbak Reny terkesan juga dihati. Saya keluar dari spa dan terus ke kedai runcit. Alhamdulillah.. ada pun ibu kunyit..Segar lagi. Sementara masih bersemangat baik juga diteruskan sebelum azam terkulai layu.

Asam kunyit ini bukan baru bagi saya.. cuma tak diamalkan berterusan. Macam biasa.. bila badan dah sakit barulah mencari ubat.. Makan jamu ikut mood.. makan bila-bila suka.Kalau dulu mak selalu ingatkan... jaga badan.. badan tu nak pakai lama...tapi sekarang tiada lagi  peringatan itu, lantas saya pun alpa dan tenggelam dalam kesibukan sendiri. ( sayu pulak.. sudah teputus rahmat dan doa ibu setelah dia di angkat ke sisi kekasihnya).al-Fatihah untuk mak.

Ibu kunyit saya rendam sebentar kemudian saya cuci bersih-bersih menggunakan berus botol bayi untuk keluarkan semuga kotoran. Walaupun tak ada baby di rumah ni, saya simpan berus ini untuk tujuan begini.  Semuga benda kotor yang zahir mestilah dicuci bersih2 sebab kita nak guna sekali dengan kulitnya.. Selepas cuci, kita sucika…

Leter Mbak Reny...

Image
Kaki rasa kejang. Sakitnya bila berjalan. Tangan pun terketar-ketar, pegang hp pun terjatuh, apalagi nak pegang jarum.
Saya ambil cuti separuh hari, pergi spa kegemaran menyerah diri pada Mbak Reny> Tak mau orang lain , mujurlah Mbak Reny free waktu yang saya minta.

Bermula dengan rendaman kaki dalam air suam; kemudian dia memberus tapak kaki dan  mencuci kura-kura kaki. Kemudian saya ter...... panjat katil rawatan, sambil gelak kecil..hehe..macam mak nenek. Terok betul kejang kai ni sampai katil tinggi sikit pun susah sangat nak duduk..

Setelah itu bermulalah sesi Mbah Reny membedal saya, picit, ketuk, tolak, tarik...beraduh tak henti.. minta separuh nyawa..Alunan lagu jawa yang selalunya menjadi halwa telinga dah tak terdengar lagi. Kalau tak ada aircon tentu sekali peluh dah menyimbah..

leter Mbak Reny..udah kaku urat kamu kakak; masuk angin; darah kotor nih..kena buang angin dulu.. minum asam kunyit.. saya udah ajarin dulu, ada kamu buat ngaak? Jaga makan, jangan minum es..sayu…