Wednesday, July 10, 2013

Stik Daging Lembu & Sos Lada Hitam

Assalamualaikum
Percaya tak saya kalau saya katakan.. saya masak panggang daging stik (yang telah diperap 2 jam); kukus couscous, kukus sayur dan masak sos lada hitam dalam masa hanya lebihkurang 30 minit?
Boleh... dengan menggunakan magic pan. Tak kisah lah jenama apa, asalkan magic pan / pemanggang ajaib yang begitu popular sedikit masa hari tuuu...

STIK DAGING
Mula-mula saya perap kepingan daging batang pinang selama 2 jam
Daging perlu diketuk-ketuk sikit untuk memecahkan tekstur ira daging. Teknik ini juga membolehkan bahan perapan meresap dengan lebih cepat...jimat masa kan....
Bahan perapan daging ( untuk 4 keping daging 200 gram setiap satu)
1 sudu sos oyster
1 sudu besar serbuk lada chayenne
1 sudu besar gula perang
1 sudu kecil sos wochester
1 sudu kecil lada hitam, goreng sedikit kemudian tumbuk kasar ( boleh jer guna yang segera dari botol tu.. tabur jerr)

( tak ada garam?....)
Ya.. saya tak letak garam masa pemerapan. Kata suami nanti daging tu keras. Saya ikut jer.. tak nak derhaka.. ekekkeke! Logiknya.. kalau kita letak garam awal-awal takut terlebih masin sbb sos oyster dan sos wochester tu agak tinggi kandungan garamnya.
OK. selesai melumur daging tu, tutup dan perap sejam dua..

Couscous
yang nampak putih macam nasi tu, ialah couscous.
1 cawan couscous
1 1/2 cawan air
1 sudu kecil minyak zaitun

Cuci couscous dalam air mengalir dalam penyejat dan sejatkan .
Gunakan cawan yang sama untuk menyukat 1 setengah cawan air; masukkan dalam magic pan
Gaulkan couscous dengan minyak zaitun dengan garpu, kemudian masukkan dalam air. Kacau hingga rata dan tutup rapat pan, masak dengan api besar selama 3 minit.
Buka penutup  pan, masa ni air sepatutnya telah kering diserap ;gemburkan couscous, perlahankan api; tutup pan dan dan biarkan atas api selama 2 atau 3 minit.Couscous yang masak sepatutnya lembut dan tidak melekat.
Masukkan dalam bekas.


Kentang

Bungkus 2 biji kentang russet dengan aluminium foil
Belah 2; Letakkan dalam pan; renjis sedikit minyak zaitun keatasnya.
Jika suka, tabur garam atas kentang.
Panggang selama 5-5 minit. Terbalikkan kentang supaya masak sebelah lagi.
Panggang lagi selama lebih kurang 4 minit sehinga lembut dan masak.
Angkat dari pan, dan ketepikan hingga waktu menghidang
( waktu memasak juga bergantung pada saiz kentang ; dan jenis kentang yang kita pilih)

Sayur-sayuran:
Saya guna brokoli, bunga kobis, capsicum dan bawang besar
Masukkan sesudu air dalam pan, masukkan semua sayur.
Tutup rapat. Masak selama 2 minit.
Angkat dan masukkan dalam bekas lain.


Akhir sekali boleh lah gril daging. Tabur sedikit garam sebeleum menggril dalam pan. Daging saya masak dalam masa lebih kurang 10 minit.

Lepas tu boleh la buat plating mengikut kreativiti sendiri...dengan sos lada hitam

SOS LADA HITAM

Bahan1
bawang besar [didadu]
2 bawang putih [dicincang]
4-5 sudu besar lada hitam [kisar kasar digoreng dahulu sedikit]
1 sudu kecil cayenne papper
2 sudu besar tomato sos @ paste tomato @ tomato puri 
1 sudu besar sos cili
2 sudu sos tiram @ kicap lemak (untuk gelapkan kuah)
2 setengah cawan air rebusan tulang ayam/daging @ kiub ayam Knor(kalau nak )
1 sudu kecil tepung jagung bancuh dgn 1/4 cawan air sikit garam dan sedikit gula
minyak zaitun untuk tumis (guna mentega pun boleh)

Cara
Tumis bawang besar & bawang putih sampai layu. Bila sudah agak wangi, masukkan air rebusan ayam. Masukkan tomato sos, cili sos, lada hitam,cayenne papper, sos tiram @ kicap dan tepung jagung. Kacau sebati dan masak mengikut kepekatan sos yg dikehendaki. Perisakan garam n gula secukup rasa.


 

Monday, July 8, 2013

Apam Polka Dot tanpa Ovallete




Ovellete begitu popular sebagai ejen menggebukan tekstur kuih dan kek. JAKIM mengistiharkan  ia adalah bahan dalam Kategori SYUBHAH/MASYBUH kerana mengandungi bahan Mono and Diglycerides @ E471  iaitu sejenis pengemulsi, yang boleh jadi datang dari sumber haiwan yang haram, haiwan yang tidak disembelih atau tumbuhan.
Ia bererti ovellete adalah halal sekiranya bahan bernama Mono dan Diglycerudesnya sahih dari sumber tumbuhan.
Masalah yang timbul sekarang ialah kita tidak boleh memastikan samada ovellete yang kita beli itu sahih dari sumber tumbuhan.  Tidak ada petunjuk jelas bahawa ovellete jenama  A menggunakan Mono and Di dari sumber tumbuhan, manakala ovellete jenama B dari sumber haiwan. Agak sukar bagi saya sendiri  untuk memastikan ovellete yang saya beli itu halal kerana Ovallete selalunya di jual dalam bekas plastik jernih yang sudah di pek semula. 
Saya masih mencari ovellete halal....mohon dipermudahkan oleh Allah supaya saya mampu mendapatkan bahan yang halal dan baik. Sementara itu saya sudah jumpai pengganti ovellete untuk buat apam polkadot - SUSU PEKAT! Mudah ja kan. Baru-baru ni dapat tempahan apam polkadot, saya terangkan yang apam saya tak guna ovellete, jadi ia tak gebu sangat. Syukurlah dia faham ; malah berterima kasih kerana sudah jumpa pengganti ovellete; Saya terangkan juga; kalaupun kita guna ovellete yang halal; bahan-bahan lain yang terkandung dalam nya masih juga bahan kimia yang memudaratkan.Bahan lain dalam ovellette ialah Polyglycerol, Polysorbate, Sorbitol, Propylene Glycol, Tartrazine dan air.



Tekstur apam masih gebu, ringan  dan lembut walaupun ia tidaklah sangat gebu seperti adunan yang menggunakan ovellete. Jom tengok resepi...

3biji telur gred A (dari peti ais)

*275 (2cwn) tepung gandum
*2sudu teh baking powder
*diayak bersama
220g (1 1/2 cwn) gula halus (kalau letak filling guna 200g sahaja)
250ml (1cwn) susu segar/susu cair
2 sudu besar susu pekat
1sudu tehesen vanilla (untuk hilangkan hanyir telur)
filling (ikut citarasa sendiri spt chocolate, strawberry, kelapa, kaya, peanut butter) masuk dlm piping bag

Putar telur + gula + susu pekat dan esen vanilla hingga adunan ini menjadi pekat, putih & berkrim ( 6 minit dengan kelajuan tinggi)

Satukan tepung, gula halus dan baking powder dan digaul. Perlahankan kelajuan, masukkan campuran tepung berselang seli dengan susu. Putar lagi selama 4 minit.
Sediakan kukusan. Saya letak daun pandan untuk apam lebih wangi
Warnakan adunan mengikut citarasa dan tinggalkan adunan putih untuk buat dot
Paip adunan pink dalam bekas papercup yang telah dilapik cawan lompang. Masukkan inti dan paipkan hingga hampir penuh papercup. Titik dot dot dan lorekkan bentuk daun.
Bila kukusan mendidih, perlahankan api. Kukus selama 10-12minit hingga masak.


Featured Post

Samperit Resepi Lama

Terima kasih Anis Adlina Amir kerana sudi berkongsi resepi neneknya. Menginjak usia begini, saya suka menyelongkar khazanah nenek moyang ...