Wednesday, May 29, 2013

Bingka Labu, ya Mulan....

lamanya tak update resepi sampai cik nyonya comel Mulan bertanya....
hokkey dik.. jom kita makan bingka hari ni.




 Sepotong bingka labu kita kawankan dengan teh kurang manis untuk minum petang.. alahai...


Bahan-bahan A
200 gram tepung gandum
150 gram gula pasir
80 gram majerin

Bahan-bahan B
500 gram labu yang dah siap direbus dan lecek
2 biji telur
1/2 sudu teh garam
200 gram santan pekat ( saya guna terus dari kotak)

bijan secukupnya



Cara membuatnya:
Satukan bahan A dan gaul menggunakan teknik hujung jari sehingga semua bahan sebati menjadi seperti serbuk roti.
 
Satukan bahan B dan kacau dengan menggunakan whisker hingga sebati.
Campurkan A dan B dalam kuali; dan masak dengan api sederhana sambil dikacau. Pastikan adunan tidak berketul. Kacau hingga hampir-hampir pekat.
 
Tuang adunan dalam loyang yang sudah disapu dan  taburkan bijan jika suka. Bakar hingga masak.


Tuesday, May 14, 2013

Leter Mbak Reny Bhgn 2

Leter mbak Reny terkesan juga dihati. Saya keluar dari spa dan terus ke kedai runcit. Alhamdulillah.. ada pun ibu kunyit..Segar lagi. Sementara masih bersemangat baik juga diteruskan sebelum azam terkulai layu.

Asam kunyit ini bukan baru bagi saya.. cuma tak diamalkan berterusan. Macam biasa.. bila badan dah sakit barulah mencari ubat.. Makan jamu ikut mood.. makan bila-bila suka.Kalau dulu mak selalu ingatkan... jaga badan.. badan tu nak pakai lama...tapi sekarang tiada lagi  peringatan itu, lantas saya pun alpa dan tenggelam dalam kesibukan sendiri. ( sayu pulak.. sudah teputus rahmat dan doa ibu setelah dia di angkat ke sisi kekasihnya).al-Fatihah untuk mak.

Ibu kunyit saya rendam sebentar kemudian saya cuci bersih-bersih menggunakan berus botol bayi untuk keluarkan semuga kotoran. Walaupun tak ada baby di rumah ni, saya simpan berus ini untuk tujuan begini.  Semuga benda kotor yang zahir mestilah dicuci bersih2 sebab kita nak guna sekali dengan kulitnya.. Selepas cuci, kita sucikan pula dengan selawat 12 kali...amalan biasa la kan..
kemudian parut . Saya guna parut yang sedang..jom kita racik sendiri kunyit asam kita.
Saat ini, terkenang juga.. alangkah bahagia nya kalau ada kunyit asam segera.. koyak peket dan campur saja dengan air.. terus minum.. kan best kan?. tapi semua yang segera tetap tak sama jika dibandingkan dengan racikan sendiri.
Bahan-bahan untuk ramuan asam kunyit iket resep mbak Reny. Katanya ini warisan nenek moyangnya.

Asam jawa  250 gram.
Kunyit 250 gram.
Gula melaka 2 keping
Air 1 liter.
Garam secukup rasa

Perah kunyit yang diparut tadi dengan sebahagian dari air kemudian rebus. Setelah panas, masukkan asam dan gula, kacau hingga gula hancur. Didihkan, kemudian masukkan garam. Angkat, sejukkan sedikit kemudian tapis dan simpan dalam botol. Boleh di simpan dalam peti ais.

Minum pagi selepas mkan dan sebelum tidur. Khasiatnya untuk membuang toksid, memecahkan lemak dan seterusnya melancarkan perjalanan darah. Selaluya badan akan jadi ringan selepas mengamalkan minumna ini secara regular selama seminggu...

Malam itu juga saya ulangi makan semula bawang putih bakar. Mudah saja membuatnya - bawang putih - dibakar atau  goreng tanpa minyak..makan begitu saja.. 6 - 7 ulas sekali makan. Khasiatnya unutk pecahkan lemak dalam saluran darah.. di samping boleh merendahkan kolesterol.

Saya juga ula makan bawang holland mentah sebagai ulam. Tak banyak la.. cuci sekelopak dua setiap sajian nasi yan gjuga say amula kurangi. Bawang besar kuning ini bagus di makan sebagai ulam untuk - hidupkan sel-sel dalam badan..Badan sudah separuh abad, barangkali banyak sel sudah lemah.. mau tidur....dan kumpul lelamak. In syaaaAllah kita bangun segarkan sel-sel tubuh  dengan khasiat organisme dalam bawang holland.

Mbak Reny tidak kedekut. jadi saya panjangkan di sini untuk untuk kita mendapat enfaatnya.,Ambil dan amalkan lah, sebarkan lah...dan berpada-padalah dalam mengamalkan aturan makanan kita. Saya ingatkan diri supaya bersederhana, tidak taksub dengan kepercayaan keran kita seharusnya berusaha dan tidak keterlaluan. Lagipun tak payah keluar $$$ untuk ubat buang toksid...semuanya dari dapur kita sendiri...

Sunday, May 12, 2013

Leter Mbak Reny...

Kaki rasa kejang. Sakitnya bila berjalan. Tangan pun terketar-ketar, pegang hp pun terjatuh, apalagi nak pegang jarum.
Saya ambil cuti separuh hari, pergi spa kegemaran menyerah diri pada Mbak Reny> Tak mau orang lain , mujurlah Mbak Reny free waktu yang saya minta.

Bermula dengan rendaman kaki dalam air suam; kemudian dia memberus tapak kaki dan  mencuci kura-kura kaki. Kemudian saya ter...... panjat katil rawatan, sambil gelak kecil..hehe..macam mak nenek. Terok betul kejang kai ni sampai katil tinggi sikit pun susah sangat nak duduk..

Setelah itu bermulalah sesi Mbah Reny membedal saya, picit, ketuk, tolak, tarik...beraduh tak henti.. minta separuh nyawa..Alunan lagu jawa yang selalunya menjadi halwa telinga dah tak terdengar lagi. Kalau tak ada aircon tentu sekali peluh dah menyimbah..

leter Mbak Reny..udah kaku urat kamu kakak; masuk angin; darah kotor nih..kena buang angin dulu.. minum asam kunyit.. saya udah ajarin dulu, ada kamu buat ngaak? Jaga makan, jangan minum es..sayur menjalar renti dulu.. kurangi nasi. Kalo mau sihat .. kena pantangan ya....( aku? ya mbak..ya mbak.. aduh sakit di banting mbak..urut kaki ja pun...belum pun satu badan..)


Rasa-rasanya kali terakhir badan diurut,, setahun  yang lalu.. hah...padan muka ku.


Sampia jumpa lagi bulan de[an Mbak Reny...nak tobat rasanya tak akan abaikan lagi penjagaan badan..