Wednesday, October 19, 2016

Asyura diPenghujung Muharram

Nekad!
Nak buat asyura Spesifikasi Penuh.
Tak kurang gula, tak kurang santan.


Tak puas makan yang kakak abang bagi dan yang dibeli
........mai nak cerita, buat lagu mana......


Kumpulkan bahan dulu.
4 jenis kacang; serba satu cawan  sukatan sebelum rebus. Kemudian rebus kacang berasingan
kacang hijau,
kacang merah,
kacang kuda
kacang buah pinggang dalam tin tak payah rebus




jagung satu tongkol dihiris ulasnya
Ubi keledek oren sederhana, cukuplah rebus separuh empuk
Pisang, kita beli pisang awak, kurang sedap kata suami
Kita ganti pisang rastali. 5  biji cukuplah , kerat 4 setiap satu.




Gula merah timbang , bukan cap bintang yang dalam paket tu
Gula merah ni lebih terasa aslinya
Gula pasir kasar agak agak
Garam kasar


Sagu, secawan jugak; cuci dan toskan, tak payah rendam




Santan pekat tiga bungkus yang 400 gram sebungkus
Air , agak agak saja


Tepung beras agak agak 2 cawan tuang terus kemudian ayak.




Bahan premium.  Bahan premium ni belajar dari tok; dulu tok pi Mekah belayaq balik dari Juddah 3 bulan baru sampai Malaya. Sampai rumah di Lubok Batu dah hujung bulan Muharram. Dalam kapai pakat-pakat buat buboq sora dlm belanga kecik atas dapoq minyak. Tok boh sekali la kurma, kacang, dengan kismeh...


Kismis secawan
Kurma secawan, buang biji
ada kranberri sikit, masukkan juga
Gajus, panggang.




Cairkan gula dan gula merah dan garam dalam air - agak-agak la air tu. Larutkan kemudian tapis.
Ayak tepung ke dalam cairan, kacau larut.
Tenggek kuali atas api, kacau dan masukkan sagu .
Masukkan 2 helai daun pandan yang dipotong 4.


Kacau kacau kacau dan kacau




Bila dah pekat masukkan ubi, pisang ,jagung dan buah kering , kismis, kurma dan kranberi.
Kacau hingga adunan mencair semula baru di masukkan semua kacang. Tambah air panas menggelegak kalau adunan terlalu pekat.


Kacau  kacau kacau kacau kacau

Nak tau dah masak atau belum, tengok sagu nya. Kalau sagu dah jernih, masaklah tu.
Kalau nak test. Ambik sesudu, letak dalam piring, sejukkan. Bila  bubur lekang dengan elok, memang dah sahih masaknya, dan tak terasa tepung!


Sebelum angkat, tabur gajus yang telah dipanggang, kacau hingga elok bersatu.


Tuang dalam bekas....dah boleh mamam dah.....


Kacang tak terasa berketul bila tergigit tapi terasa kacang,
Lembut nyaman ubi keledek tapi tak hancur.
Lemak manis pisang terasa digigit dan dibelai lidah yang mana pisangnya tak hancur.
Masam manis kismis
Kurma haruslah hancur bersatu dalam tepung.
Gajus pun masih terasa rangup.




Bahaya! cukup manis, terasa lemak!


Gambar, esok I masukkan!

Tuesday, October 11, 2016

Bubur Asyura Kembali.

10 Muharram kembali lagi. Asyura time again!


Saban tahun baru Hijrah menjelang rindu Asyura pun menjelma tanpa dipinta-pinta. Hairan juga ya.. kalau bulan-bulan lain tak teringat pun bubur asyura.
Memori manis zaman kanak-kanak membawa keinginan hingga ke usia senja. Zaman saya anak-anak dulu, sekampung bergotong royong kacau  bubur asyura berkawah-kawah. Masing-masing datang ke mesjid bawa bahan-bahan mentah kemudian masak bersama-sama.  Bila dah masak makan ramai-ramai dan sepakat membahagi-bahagikan mengikut bilangan anak. Kalau yang beranak ramai. banyaklah dia dapat.  
 






Resepi keluarga ini belum pernah tercatat di mana-mana. Lain orang lain resepinya; lain negeri lain juga ramuannya tapi panggilan pada bubur campur ini sama saja bagi mana-mana negeri
Saya suka yang manis versi utara. Masa dulu buat tanpa resepi,tak ada sukatan, jadi saya sukat dan tuliskan untuk rujukan.






Bahan-bahan yang saya guna:


250 g tepung beras
2 sudu tepung jagung ( ini dah agak moden, kakak ipar saya yang tambah)
300 g gula
260 ml santan pekat
1 litre air
garam,
daun pandan disimpul

(kekacang):
1cawan kacang hijau
1 cawan kacang merah
1 cawan kacang kuda
1 cup kacang tanah - goring tanpa minyak, buang kulit
1 cawan gajus, - panggang
1 cawan sagu
3 biji pisang
1 ubi keledek
1 cawan jagung tin ( ganti jagung tongkol..)
1 cawan gula merah
1/4 biji labu jika suka





Malam sebelumnya, buat ni:
rendam semua kekacang berasingan

Pagi ni:
Rebus kekacang; satu persatu. jangan campur dan rebus sekali ya..


Rendam sagu dan sejatkan
Rebus ubi yang telah dipotong dadu
Potong serong pisang


Cara Memasak:
Campurkan tepung, gula, gula merah dan air, tapiskan. Campurkan santan dan garam. Masukkan daun pandan.
Masak atas api perlahan dan kacau hingga pekat. Masukkan sagu, tambah air jika terlalu pekat.
Bila dah nampak " buble" campurkan semua kacang (KECUALI GAJUS)
Masukkan pisang dan ubi keledek paling akhir ya!
Terus mengacau hingga masak.