Sunday, July 20, 2008

Samperit Resepi Lama



Terima kasih Anis Adlina Amir kerana sudi berkongsi resepi neneknya. Menginjak usia begini, saya suka menyelongkar khazanah nenek moyang mencanai rasa. Sejak akhir-akhir ini saya lebih menjurus kepada kuih-kuih lama. Sedap dan original. Kalau tak mencari dan belajar, seni kuih lama nanti hilang tak berkubur.
Barangkali usaha kecil ini sekadar memeriahkan suasana, sebab ramai orang lain dah buat ; bagi saya sekurang-kurangnya ada sesuatu untuk anak-anak saya merujuk...


1 tin tepung jagung Brown and Polson 450 g
1 tin mentega SCS/buttercup 454 g
7 kuning telur( ayam kampung )
1 1/4 cawan gula; ( ***)

1 1/2 cawan tepung gandum

***Anis tak pasti gula jenis apa; percubaan pertama saya guna gula aisng, kurang manis dan terasa lemaknya, saya suka; kemudian saya cuba lagi gunakan gula pasir yang di kisar dan di ayak; hmm manisnya lebih terasa, tapi tidaklah terlalu manis. ***

Campurkan senua bahan dan uli perlahan-lahan hingga sebati dan lembut. Saya gaulkan gula dan kuning telur , bila sebati baru saya masukkan kedua-dua jenis tepung. Menteganya saya masukkan 3/4 sahaja, kemudian tambah sedikit-sedikit. Ingat pesan Anis , tak payah uli terlalu lama, takut nanti kembang, Bila cukup sebati, saya tekan dengan jari guna nozzle open star. Boleh juga guna acuan samperit yang ada penekan kayu tapi pada saya saiznya nampak gagah sikit. Saya suka samperit comel-comel sebesar syiling 20 sen. Sebiji sesuap. Ayu gitu.. tak payah buka mulut besar-besar...he he he, malu la.. sebab bila masuk mulut tak boleh buka, gebu.....membelai lidah dan tekak.

46 comments:

Ana said...

kak cikkkk...tq...resipi semperit macam ni la yang dok cari-cari selama ni...payah nak dapat tau...ada byk versi resipi kuih semeprit ni..penah buat yg buh tepung jagung...yg buh tepung kastad pun ada...tapi tgk resipi K.Anis ni dah leh agak mesti harum semerbak dan gebu semperit ni...hhmmmm nak buat bila time rajin hehehehe

cikMilah said...

Ana, Alfatihah untuk aruah Tok Anis. Her recipe is proven great!
Jom pakat buat, he he he...

ummi said...

CikMilah..aduhaiii, terasa nk raya la pulak..masuk byk dpur dah..sume wat cookies..ish ish tahun ni raya dipercepatkan ke??? hehe..

Akak said...

Salam CikMilah...

Ya Allah, sedapnya kuih samperit, arwah emak akak dulu pandai buat kuih nie tiba masa akak tiap kali buat tak pernah menjadi..

cikMilah said...

hik hiks... dak aih...depa dok testing perkakas lama tu, review resepi. Sampai masa nanti terus masuk gear lima..ha ha ha

MamaFaMi said...

Jelitanya biskut ni!

rinnchan said...

KakCik ni pi belajaq biskut2 modern tapi balik umah buat kuih semperit pulak heh heh heh....Tapi kelihatannya nampak ayu jelita lah semperit kakcik tuu! Boleh ke Rinn nak try sama ???

cikMilah said...

Akak, t/kasih singgah sini. Kuih lam ni nostalgia kat aruah mak dan tok kit kan? Cubalah..InsyaAllah menjadi. Rahsianya, gaul lembut2 gitu-gitu saja, tak yah uli lama2. InsyaAllah tak kembang...

cikMilah said...

Mama.. kalo Mama buat.. lagi ayu jelita...:)

cikMilah said...

Mama.. kalo Mama buat.. lagi ayu jelita...:)

cikMilah said...

Rinn, tu la pasal, tak dak orang buat kelas biskut lama ni, kita redah ajer...Sila.. silakan...

Mimi Amilia said...

Kak milah,
ni kuih favourite saya!!!!!!!!!

yati said...

cikMilah,
Salam perkenalan, saya enjoylah masuk rumah cikMilah ni. Macam2 ada.Kuih semprit tu comei betul. Saya suka...Tapi saya confuselah antara kuih semprit dan kuih dahlia...

kak amal said...

salam...tumpang lalu...
dah dapat dah resepi samperit...
sebab ingat2 lupa...
ni dah dapat ..siap dgn sukatan lagi...t/kasih...saya copy paste ble...

Mommy Lily said...

tima kasih berkongsi resepi biskut asli dah dekat2 nk puasa dan raya ni amat berguna.

mesti sedap nih

beancurd said...

Salam Cik Milah, saya pengunjung yg tak pernah tinggalkan bekas nak ucapkan t/kasih sbab saya dah buat samperit tu, sdap betul, masuk mulut terus hilang sdap sngat, dan t/kasih jugak pade Anis Adlina Amir.

Anonymous said...

akak..nak tanye..wat biskut ni uli pakai tangan ke?..xyah gune mixer eh?..sori sy br nk blaja..ehehe..tima kasih ye

cikMilah said...

CikMimi, kasik address, nanti raya balik kan, kakcik poskan ke KL , he he he!

cikMilah said...

Salam kenal Yati, confuse gak.. agaknya orang utara /selatan sebut lain2 kot...
Kalau tengok resepi dahlia pun pakai t.jagung jugak kan...
jom siasat.....

KakAmal... sila .. sila

Mommy lily, sama-sama, ilmu buat kuih ni. apalah lah sangat kalau nak dikongsi kan...

cikMilah said...

Beancurd dah buat ye... sedap kan?

cikMilah said...

Ms Anon, buat pakai tangan je.
Tapi kalau nak guna mixer jugak, gunakan masa beat telur + butter saja. Lepas tu masuk tepung pakai tangan, uli dgn hujung jari jer..tak mau adunan kembang sangat. Kot nanti waktu tekan tu nampak cantik, lepas bakar nanti kembang...Semuga membantu

Anonymous said...

owhh okie dokiee..tima kasih bebyk ye (^_^)

hanieliza said...

cantiknya dahlia cikmilah..
rasa macam nak cuba gal satu hari nanti..

cikMilah said...

To: Ms Anon.
Sama-sama.... selamat beroperasi:)

Salam KakLiza,
kalau kakLiza buat, lagi cantik rasanya!

Maya mira said...

Da try buat, sedap sgt,, bila mkn c boleh buka mulut
cair je kat dalam mulut.., huhu
thanks tuan punya resepi...

mamafarah said...

sblm raya baru-baru ni saya ada buat kueh ni.. sedap sgt2 anak2 saudara pun suka sgt x sempat nak menjamu tetamu pun.. tq resepi...

Anonymous said...

Assalammualaikum wbt..
Tumpang tanya, selain daripada mentega Golden churn. Mentega apa yg sedap utk membuat biskut semperit lama ni yer? krn sy tgk berita baru2 ni, sijil Golden Churn dh di tarik balik sijil halalnya krn ada DNA babi.. "Sesgghnya mcari yg Halal itu fardhu bg umat Islam".

Anonymous said...

Tumpang tanya, selain daripada mentega Golden churn. Mentega apa yg sedap utk membuat biskut semperit lama ni yer? krn sy tgk berita baru2 ni, sijil Golden Churn dh di tarik balik sijil halalnya krn ada DNA babi. “Sesgghnya mencari yg halal itu fardhu bg umat Islam”.

cikMilah said...

Ms Anon... resepi ni akak tampal sejak 2 tahun lalu.. masa tu issue haram ni belum keluar lagi. Kali ni akak dah buat pakai SCS dan buttercup.. SCS nyer lebih sedap.

Anonymous said...

A'kum...
saya baru belajar buat biskut tp..saya confuse la..biskut samperit ni,ade resepi yg pakai tepung kastard...ada yg pakai tepung jagung...ada perbezaan ke kak?

ash said...

samperit camnilah nak cari.. dulu ada resipi banjir hilang hbs.. tqvm..

anne4bardjr said...

salam, kalau pakai telur ayam biasa bole x?

anne4bardjr said...

instruction utk bakar dlm oven nye mcm xde la..bpe degree n masa yg diperlukan utk masak semperit ni?

Fyruze jannah said...

salam,..brapa lama nak bakar nie?..hehehe,..terigin sgt nk try,..coz my feveret glew2 nie,..

tini said...

Salam akak tuan empunya resipi.
Saya nak tanya 1 tin tu banyak mana kalau ikut acuan cawan atau gram?

Terima kasin

Anonymous said...

Saya dah buat. TQ very much. This is what I'm looking for!

Dayah said...

cik milah, nape sy wat x cantek...melepet jer bila dah bakar...rase mmg cair dlm mulut...
sy pon tgk xde degree bkr tp wat 150,15min....

Dayah said...

sy wat tp bila bkr die dah x cantek...

Anonymous said...

Saya nk cuba buat...kalu pakai telur biasa boleh tak? nak bakar bape lama?
TQ, wani

Anonymous said...

kalau letak vanilla essence boleh tak

Anonymous said...

Salam..saya dah cuba kelmarin. Adunan tu lembut betul sampai saya kena tambah lagi tepung jagung supaya tak melekat sgt di jari. Saya tak guna mixer pun tapi lepas bakar, kembang juga. Tapi..rasanya memng sedap..anak2 suka. Tak rangup kan...masuk mulut cair..betul ke?

Anonymous said...

nape sy buat jd kaler pucat ye..

Anonymous said...

Kenaps tak jadi...... Sedih...

atiqah aziz said...

terima kasi sdui share resepi ni..resepi ni la yg sy dok cari punya lama..sy xmo yg tambah susu cair or tepung custard..td dh buat tp terlebih tepung, tekurang kuning telur rasenye..tp sedap jugak la..haha..practice make perfect kan?=)..

wanna said...

estimate brape biji yer leh dpt utk resepi ni...

wanna said...

estimate brape biji yer boleh dpt dgn resepi ini...