Aura Raya! Samperit Kastad

Biskut samperit memang evergreen! Biskut raya yang lain ada pasang surutnya tapi samperit tetap popular dan menjadi hiasan balang biskut pada kebanyakan rumah, kalaupun tidak semua.

Resepi ni entah dari mana.. saya simpan sejak remaja.



Bahan-bahannya:

300 gram mentega

160 gram gula aising

100 gram tepung jagung

160 gram tepung kastard

240 gram tepung gandum

2 biji kuning telur

Ceri yang di potong kecil-kecil untuk hiasan

Cara-caranya
Pukul mentega dan gula aising hingga sebati. Tak perlu gebu sangat sekadar adunan bersatu saja

Masukkan telur kuning dan kacau sebati. Saya pkul sedikit telur tu segan garpu sebelun di tuang dalam adunan krim mentega

Ayak semua jenis tepung. Masukkan sedikit demi sedikit sambil di uli denan hujung jari hingga menjadi doh lembut.

Masukkan dalam acuan samperit dan tekan. Saya guna acuan pecah 14.

Hias dengan ceri dan bakar dengan api sederhana. Untuk oven saya jenama Sonar saya bakar selama 20 minit dengan suhu 160C



Comments

Popular posts from this blog

Apam Polka Dot tanpa Ovallete

Samperit Resepi Lama

Nasi Kerabu Kedah