Posts

Showing posts from 2009

Udang Goreng dgn Oat

Image
Macam-macam nama disebut intuk resepi begini. Versi saya simpe saja. Bersihkan udang dan sejat airnya. Tabur garam dengan kunyit atau rempah kari. Perap seketika. Kemudian masukkan dlm kuali dan goreng tanpa minyak hingga kulit udang bertukar jadi merah. Tak perlu garing nanti udang akan keras bila di goreng lagi.. Angkat dan sejukkan. Air yang keluar dr udang jangan dibuang, ya. Masukkan sebiji telur dan masukkan oat secukupnya. Gaul rata hingga oat melekat pada udang. Goreng sekejap dlm minyak panas hingga salutannya garing.

CORNFLAKES MADU COKLAT CHIPS

Raya Haji is just around the corner...my family and relatives are usually has extensive Raya Haji's celebration, as grand as the Aidilfitri. We still have homemade cakes on our table and cookies in the jar. Dushhhhhh.. thinking of something simple to take home (balik kampung).As kiddos are home, it is just a nice time to pass this cookie making to them. With a minimum guidance, this is what we had.....to munch...chrunchy yummyyyyy... and fews jars for their Pak Wa,Ngah, Pak Lang and Makcik...not to forget their lovely Tok!

CORNFLAKES MADU COKLAT CHIPS
( copy pasted frm Hanieliza's fotopages...thanks KakLiza sayang....mmmmmuahhhhssss)
Bahan A
150 gm butter
90 gm gula kastor
5 s/b madu

Bahan B
250 gm cornflakes [ramaskan sikit]
100 gm coklat chips
100 gm badam cincang panggang

Hiasan
paper cup kecil
coloring rice atau coklat rice

Cara
1. Panaskan bahan A sehingga butter cair.
2. Masukkan Bahan B dan gaulkan rata.
3. Sudukan dalam paper-cup kecil.
4. Hiaskan dengan coloring rice/c…

Salad Udang Sos Mayonis

Image

Makmur lagi..ulangtayang

Image
Makmur is my best seller for Raya each years. In 2007 I used to switch to blended ghee but one of my regular customers, a makcik from Permatang Pasir phone up and said.."makmur hang tak sama macam tahun lepaih punya..." Ok Makcik.. OK... Since than I sticked to PURE GHEE no matter at what price it is tagged. I had 2 versions this year. One is the ordinary oblong and this round makmur is made in that SNOW BALL technique with peanut and almond nib inside.
Ingredients are as simple as ghee and all purpose floor but the making is tedious...read here for the recipe
All year long offer is available at RM22/50pcs - price will be increased as PURE GHEE price heads up....

Tart Teratai

Image
Saya pergi kelas belajar buat tart teratai tapi hasilnya tak memuaskan tekat jadi tart teratai ini saya olah dari resepi sendiri; kalau berminat dengan resepi sila tengok sini ya..

Almond London

Image
Mana-mana rumah pun ada biskut ni kan! Macam-macam versi; ada yang ditabur gula manik berwarna-warni, rice buble dan badam. Biskut didalam nya ada yang gebu, ada yang rangup, ada yang plain. Ikut selera masing-masing. Ini versi saya.Sebiji badam yang dah dipanggang di balut dengan doh campuran mentega, gula halus, tepung paling halus, serbuk badan dan merah telur. Biskut ini dicelup dalam coklat kemudian ditabur badam hancur dan di hias coklat putih

Ayam Bersos Madu

Image
Senang benget! Ayam goreng di masak dengan cili kisar campur bawang yang dah ditumis dengan kulit kayu manis, bunga lawang dan bunya cenglih, sekali dengan bawang merah, bawang puitih dan hirisan halia.Campurkan sos cili, kemudian madu, kacau hingga kuah likat..hhmmmmm...yummyCampur la hirisan bawang besar ke, daun bawang ke, daun sup ke....ikut hati sendiri...

Chicken Salad

Image
Hiris jer sebanyak mana:
timun
tomato
bawang merah
isi ayam


Versi Melayu: gaul dengan garam halus, gula, kerisik
Versi antarabangsa: gaul jer dengan sos salad
Versi cikMilah : saya tambah hirisan buah zaitun, hirisan lemon dan cili hijau; gaul dengan 2 sudu minyak zaitun.

hehehehe..entri mengelatssss!

Udang Tomato / Shrimp in Tomato Sauce

Image
Another simple dish that could be ready in 10 minutes200 g udang besar / shrimp
1/2 sudu teh kunyit / teaspoon tumeric
2 ulas bawang putih / bulb of garlic
4 ulas bawang merah / bulb of shallot
1 bawang besar / union
2 biji tomato / tomatoes
1 sudu besar cili merah kisar / table spoon blended red chillies
3 sudu besar sos tomato / tomato sauce
1 sudu teh tomato puree / tomato puree ( canned )
garam , gula secukup rasa / salt, sugar to taste
2-3 sudu besar minyak / oil

Gaul udang denagn kunit dan sedikit garam. Ketepikan seketika.
Mix tumeric and dash of salt to shrimp and keep aside.

Tumis bawang putih dan bawang merah. Bila garing masukkan cili kisar , garam gula, renehkan hingga terbit minyak.
Saute garlic and shallot to soft then add in blended chilly, salt and sugar and simmer until oil disperse.

Bila terbit minyak masukkan udang, kacau hingga sos menyaluti udang kemudian masukkan puree dan sos tomato. Tambah garam gula jika perlu. Masukkan tomato yang dibelah dan bawang besar yang dah di p…

E codes ingredients

http://www.muslimtent.com
long but worth reading......

E codes are codes sometimes found on food labels in the European Union (GB, France, Germany, Spain, Italy, Portugal, etc.) The code indicates an ingredient which is some type of food additive. The E indicates that it is a "European Union approved" food additive.
If you never saw one before, probably you don't live in the European Union. Other countries have different food labelling laws. Even inside the EU, sometimes they use the code, sometimes they still write the word.
Halal: Halal is a Quranic term which means allowed or lawful. Halal foods and drinks are permitted for consumption by Allah-the Supreme Law Giver. Eating Halal is obligatory on every Muslim.
Haram: Haram is a Quranic term which means prohibited or unlawful. Haram foods and drinks are absolutely prohibited by Allah. Eating Haram is forbidden for every Muslim.
Mushbooh: Mushbooh is an Arabic term which means suspected and cover a grey area between Halal and…

Agar-agar Nescafe

Image
I need a little caffein in life! So simple yet very sedapppp...


2 sudu besar serbuk agar-agar
5 cawan air
250g Gula
1 sudu teh Nescafe dibancuh dalam 1 cawan air panas.
250ml susu cair


Campur semua gula dan serbuk agar-agar. Panaskan air dlm periuk dan tuang campuran gula dan agar-agar perlahan-lahan sambil dikacau, biarkan mendidih. Setelah gula dan agar-agar larut. Bahagi 2.
Masukkan campuran nescafe dalam satu belas dan campurkan susu dalam bekas yang satu lagi ,kemudian selangselikan adunan dalam acuan.

Biskut Denmark

Image
Resepi ini saya dapat sejak zaman anak dara. Masa tu saya baru saja kerja selepas grad, bila raya ramai la kakak-kakak yang bawa kuih raya ke pejabat. First time makan, rasa biskut ni istimewa sangat. Saya pulak memang minat buat biskut jadi saya tanya resepi pada empunya tuan, kakYati. Resepi dari ibu mertua kakYati, ibu mertuanya orang bangsawan... Ok ka KakYati,resepi rahsia kot....
Eh tak lah nak rahsia-rahsia dik ooi.. Mak Wan cakap, buat apa la nak simpan resepi, mati tak bawa masuk kubur. Kalau share dengan orang lain, niat jer sedekah, dapat juga pahala jariah...
Alhamdulilah, dapat berkawan dengan menantu orang bangsawan yang budiman ni..Banyak juga saya resepi lauk pauk MakWan yang saya belajar dari KakYati. Semuga roh Mak Wan mendapat rahmah dariNya,berkat kesyukuran orang-orang yang mendapat menfaat dari resepi ini. InsyaAllah.




Nak buat dia memang la 'belemoih' ngan coklat sebab kena salut satu-satu. Selamat mencuba.






BISKUT DENMARK
Bahan-Bahan Biskut:
2 cawan gula
1.…

Baked Macaroni

Image
Ingredients
200g macaroni
1 pkt curry powder
Ground beef
125g chicken sausage, thinly sliced
100g button mushrooms, thinly sliced
1/2 cup mixed vegetables
1 tsp chopped garlic
3 tbsp oil
75g cheddar cheese, grated
Combine:
4 eggs, beat
3 tsp chicken stock
3/4 to 1 tsp salt
1/2 tsp pepper

Method
Bring water to a boil in a pot. Add a teaspoon of salt and a few drops of oil. Put in macaroni and boil for eight to nine minutes.

Heat oil and saute garlic till golden and fragrant. Put in curry powder. Add button mushrooms, sausage and macaroni. Mix well. Dish out into a mixing bowl. Stir in mixed vegetables.

Grease a deep square casserole dish lightly with corn oil and pour half of the cooked macaroni mixture into it. Sprinkle with grated cheese and top with the remainder of the mixture. Sprinkle with cheese sparingly all over.

Pour the egg mixture over the macaroni and bake in a preheated oven at 180 ÂșC for 30 to 35 minutes or until egg mixture sets. Remove and serve either hot or cold.

Chicken Biryani

Image
Simple dish by busy mom...

Vegetable curry
Potato and egg salad come with chunky granny smith and sliced dates




Gulai Ayam dengan Rebung

Image
Salam.. lamanya dapur tak berdongeng!

Jom cuba masakan kampung ni...Bila bersuami, cikAbang terkejut tengok ayam digulaikan dengan rebung, sekali rasa terus jadi fevret dia jugak. Bila makan rasa sayu dan rindu terkenang aruah ibu bapa di sana. Semuga mereka tenang di alam barzakh. Gulai ayam dengan rebung ni kegemaran saya sejak kecil. Imbauan kenangan survival hidup zaman kanak-kanak hingga remaja berumah di tepian bendang; memelihara ayam itik kerbau kambing, memberi makan ayam pagi petang, menunggu padi jemuran, menghalau itik masuk ke reban adalah nostalgia yang tak berulang; dan tak mungkin dapat dirasai sekali lagi.Opps.. cukup bersayu-sayuan....yuk.. kita masak..
Sebelum tu kita kena sediakan rebung dulu.
Rebung segar:
dimayang seketul-seketul dan di rebus terlebih dulu untuk membuang pahitnya.Saya tambah sesudu kecil gula untuk memperisakan rebung yang mmg rasa aslinya tak begitu ketara pada lidah...ala-ala "mild" gitu. Toskan airnya dan cuci sekali lagi untuk menghilan…

MUFFIN COKLAT CIP

Image
Suka buat mufin, cepat, ringkas mudah, sedap.
Sumber: Chef Anuar (tuuuu kat bawah tu, chek tangkap gambaq ngan dia; tangan den tu yg tak tahan tu.. camana jadi gitu pun tatau) 100gm telur 75 gula perang 75 gm gula kastor 150 ml susu 150 ml minyak masak 250gm tepung gandum 15 gm serbuk penaik 100 gm coklat cip 15 gm serbuk koko ( gambar atas : untuk gambar bawah saya tak masukkan serbuk koko) Cara:-
1. Campurkan telur bersama gula perang dan gula kastor. Kacau sebati.
2. Masukkan susu dan minyak ke dalam adunan telur dan kacau rata.
3. Gaul tepung, serbuk penaik bersama serbuk koko dan masukkan ke dalam adunan. Kacau rata.
4. Masukkan coklat cip dan kacau rata
5. Masukkan adunan ke dalam paper cup yg diletakkan di dalam acuan muffin
6. Bakar sehingga masak pada suhu 190C lebih kurang 20 minit. Tips: adunan yg dimasukkan coklat cip tidak perlu dikacau terlalu lama kerana ini akan membuatkan coklat cip kembang dan adunan akan menjadi

Eggless Banana and Chocolate Chip Muffin

Image
It is passed midnight now and my kitchen is smeeling a fresh muffin aroma. I was about to go off to lalaland but, look at this ripe banana, seducing me its sweat heavenly.... I grab 3 bananas, mashed it out, add in 3/4 cup of corn oil and 1 cup of milk ; then blend them together. On the dry ingridient ; it was a cup of sugar I added to 3 cups of flour shifted with 1tsb baking powder and 1 tsp of bicarbonate soda mix in another bowl. I was later poured in the liquid into this bowl and mixed them altogether with wooden spatula.
The batter was lumpy but I remembered Nigella Lawson said lumpy batter make best muffin! Add in a handfull of chocolate chip, then spooned them into the prepared muffin cases. Sprinkle the chocolate rice on top and then bake until I saw my muffins are dark and risen.
My muffin is well risen and springy, but it has a little coarse surface though the inside is soft and nice. While doing the clean up, then I remembered, I did not put any egg!
Hahaha.. this is my n…

Ikan Goreng Sambal

Image
sssstttt..sssttt, memang pedas! Semua rasa ada, pedas, sedikit masin manis masam beraroma petai!

1 ekor ikan ( tak kisahlah ikan apa-apa; saya guna kerapu)
garam dan kunyit
Sambal:
3 tangkai cili merah
5 tangkai cili padi
5 bawang merah
3 labu bawang putih
10-15 biji petai, isinya sahaja dihiris halus.
belacan, garam, gula
sos ikan
limau kasturi

Ikan:
Bersihkan ikan dan rendam dalam campuran air asam dan garam ( asam keping/asam jawa/ limau nipis dan garam utk hilangkan bau yang kurang enak).
Cuci dan toskan, kemudian lulurkan garam halus dan kunyit secukupnya.
Goreng tapi usah sampai garing.

Tumbuk KASAR cili dengan belacan , garam, 3 biji bawang merah dan dua biji bawang putih.

Mayang halus lebihan bawang merah dan putih kemudian tumis hingga layu. Masukkan sambal yang di tumbuk , sekaligus dengan garam, gula. Bila sambal garing, masukkan petai yang sudah dihiris halus. Masukkan sos ikan ( nampla) dan perahkan limau kasturi. Tambah garam gula mengikut rasa. Tambah air supaya sambal yang lebih cair…

Homemade Chocholate Making Class in Penang

Image
Hi sweetie cutie friends....
finally, we could launch our first class that will commence on

29 March (10am -5pm)-RM200 Venue: PG Cake Craft, KOMTAR Penang Location: above KFC Instructor: Pn Zarina & Pn Jamilah
You may also read here! To view more on creative chocolate product made by the instructor read here

CHOCOLATE MAKING CLASS
PG CakeCraft will be conducting a chocolate making class at our center on the 29th March 2009 from 10.00am to 5.00pm. Course fee is RM200.00 which is inclusive of lunch, 250gm of couverture and compound chocolate for you to take home and practice moulding the chocolate.
As a bonus for attending this class, our students will be given some samples of chocolate made with real Belgian Chocolate!Join our chocolate making class and see how easy it is to make your own chocolate if you know the correct technique. This is a real chance for you to develop your creative side to make delicious and addictive chocolate with mouth watering praline fillings. You can make your ow…

Banana Coffee Muffin

Image
BANANA COFFEE MUFFINS recipe adopted from Mamafami - the cooking blog that has been my references and a never missed out blog on every surfing.
Ingredients:
180g all-purpose flour
195g superfine flour
5 tsp baking powder or 2-1/2 tsp double action baking powder
1/2 tsp salt
210g castor sugar
3 large eggs, lightly beaten
250ml milk
4 tbsp instant coffee powder
130g butter, melted and cooled
3 ripe bananas, mashed ( i used 6 instead.. hahaha.. bananacraze...)
Coffee powder to dust muffin surface
METHOD:
Preheat oven at 200 degC. Line muffin tray with paper cups.
Sift flours, baking powder and salt into a mixing bowl. Add sugar into the flour mixture. Use a whisk to lightly blend the mixture.
In another mixing bowl, dissolve coffee powder in milk. Add egg and melted butter. Mix well.Make a well in the middle of dry ingredients. Add the wet ingredients and mashed bananas. Mix just until all the flour is moistened.The batter should look lumpy. Do not overmix.Divide batter into 12 muffin cups. Dust surfa…

Keema Lembu

Image
makan dengan pelbagai roti: capati, canai atau baguette dan naan.Saya cuba resepi dari
mesra.net
Kiriman: Adli Sumber: Restoran Zam Zam Singapura OK la..sendiri masak, sendiri makan, sendiri enjoy....
Bahan-Bahan:
1 kilo daging lembu cincang 1 biji bawang besar di dadu 3 ulas bawang putih di cincang ½ kilo kentang yang telah direbus dan dadu ½ cawan tairu ½ cawan susu ½ cawan daun ketumbar di hiris 6 sudu besar minyak sapi Garam secukup rasa 1 tin kacang peas
Bahan di kisar 2 ½ sudu teh ketumbar 2 ½ sudu teh jintan manis 1 sudu teh lada hitam 1 inci halia 1 sudu teh kunyit 10 biji cili padi
Cara:
1. Panaskan minyak sapi. 2. Tumis bawang besar dan bawang putih 3. Campur bahan yang di kisar. 4. Tumis hingga harum 5. Campur daging cincang. 6 Masak hingga tukar warna. 7. Campur daun ketumbar, air limau dan garam 8. Campur kentang, tairu dan susu 9. Bila mendidih tambah kacang peas dan padamkan api.


Chef Mom's Cupcakes

Image
Credit to Rnet gang Sarah Jasmine for modifying the original recipe and sharing it with everyone.Semuga di berkati Allah dan ditambah rezeki melimpah-limpah.. Amin. A: Mix
140g cocoa powder
1 cup of hot water
310ml milk
1 tsp choc emulco ( added by me)
1 tsp coffee emulco (added by me)

B: Seive
350gm flour
1 1/2 tsp soda bicarbonate
1 1/2 tsp baking soda
1/2 tsb salt

C: Whip
252 butter
250 castor sugar
250 brown sugar
61 gm oil

5 large egg
1tsb vanilla essence

Whip butter, sugars and oil till creamy.
Add in egg one by one.
Mix in A and B alternately until done.
_________________________________________ Butter cream using condensed milk ( Original Chef Tan See Fong's recipe; modified by my cikgu deco Anis Adlina Amir) 500g creamwell 250 shortening/ butter 225 g condensed milk 3 tablespoom icing sugar 1/2 teaspoon salt Cream creamwell and butter
Gradually add sugar, milk and salt one at a time, beating well on medium speed. Scrape sides and bottom of bowl often. Beat at medium speed until light and fluffy
Keep ic…